حادثه علم کوه – هفت ساعت در انتظار امداد

Alamkouh incident - seven hours awaiting relief1

کوهنوردی قبل از اینکه ورزش باشد عشق است. یک روز یا بیشتر به آغوش طبیعت پناه بردن برای پالایش جسم و روح مفید است و می تواند اتفاقات خوبی را برای انسان رغم بزند. اما طبیعت و کوهستان مخاطرات خودش را نیز دارد و امکان رخ دادن اتفاقات تلخ مثل حادثه علم کوه نیز وجود دارد.

با اقبالی که مردم به کوهنوردی دارند، آیا مسئولین امر نباید با فراهم کردن امکاناتی برای کوهنوردان کمی به این ورزش بها بدهند؟

روز پنجشنبه 29 تیرماه 96 شاهد حادثه ای بودم که شیرینی صعود علم کوه را به کامم تلخ کرد.

سقوط یک کوهنورد از یخچال دردناک بود و دردناک تر از آن پاسخ ندادن ارگان های مختلف اعم از امداد 112 به تقاضای کمک برای نجات جان یک انسان.

قله علم کوه با شهرتی که دارد پذیرای کوهنوردان زیادی بوده، هست و خواهد بود. ولی دریغ و حسرت از حداقل امکانات و آماده باش برای حوادثی که در این کوهستان رخ می دهند!

متاسفانه فرد مصدوم بعد از 7 ساعت جان باخت و این یعنی هفت ساعت انتظار برای امداد!

پاسخگو کیست؟

این حادثه حدود ساعت 12 ظهر اتفاق افتاد و با نیامدن گروه امداد و بالگرد، جسد فرد جان باخته با قاطر به پایین انتقال داده شد.

نویسنده: شهرام منصوری

روایتی دیگر از حادثه علم کوه علم کوه

ظهر روز پنجشنبه 29 تیرماه 96 ساعت حدودا 13 در مسیر برگشت از قله علم کوه به سمت حصارچال حادثه ای اتفاق افتاد و آقایی در مسیر پایینی ما تعادلش را از دست داد و پس از چند مرتبه چرخیدن به پایین یخچال سقوط کرد.

با توضیحات همنوردانش، ما که در نقطه بالاتری بودیم و آنتن داشتیم با 112 تماس گرفتیم که به استان البرز وصل شدیم و توضیحات را اعلام کردیم.

مواردی که اعلام کردیم:
١. فردی سقوط کرده و اوضاع خوبی ندارد
٢. سطح هوشیاری پایینی داد
٣. ترومای سر شده و خونریزی دارد
۴. مختصاتی که جی پی اس گوشی نمایش می داد اعلام شد
۵. توضیحات نقطه اتفاق به این صورت که در یخچال خرسان که در زیر دو قله خرسان و پناهگاه خرسان قرار دارد و دسترسی به مصدوم خیلی سخت است
۶. اعلام شماره موبایل فرد همراه تیم مصدوم

بعد از قطع تماس و تماس مجدد اعلام شد که حوزه استان مازندران هست و به مرکز اعلام شد تا از مازندران اعزام بالگرد صورت گیرد.

ما مسیر بازگشت را ادامه دادیم و رسیدیم به رودبارک که با ١١٢ تماس گرفتم؛ گفتند تیم ارزیابی اعزام کردیم که به گفته محلی ها ساعت ۶ افراد هلال احمر را در رودبارک مشاهده کرده اند.

نویسنده: شکیبا

اشتراک‌گذاری

2 دیدگاه

1. مجید

من و دوستم حدود ساعت 24 جلو قرار گاه ورداربن توقف کردیم درب قرارگاه بسته بود جلو درب سه اتومبیل وچادری که کسانی در ان استراحت میکردند پارک بود نیسانی که انجا بود توجه ام را جلب کرد در تاریکی متوجه شدم راننده پشت رول نشسته به طرفش رفتم پس از خوش بش سعی کردم اطلاعاتی جهت برنامه صعود فردیمان بگیریم . راننده از سختی راه و مشکلات میگفت که در بین صحبتهایش اشاره به پشت ماشینش کرد و گفت مثلا الان جسد جوانی که امروز سقوط کرده و با چه سختی بوسیلهء قاطر آوردمش بالا و حالا هم عقب ماشینمه و منتظرم اونو به این قرارگاه تحویل بدم برم هستش و ابراز داشت که تا ساعتها زنده بود ولی متاسفانه کسی نیامد بهش برسه تا فوت کرد و ما با قاطر آوردیمش بالا .از شنیدن واقعه بسیار متاثر شدم و حاله روحیمان بد شد .حدودا 1 ساعت بعد درب قرارگاه باز شد و چند دقیقه ای با راننده صحبت کردند و جسد را به همراه دو دستگاه سواری با همان نیسان به پایین منتقل کردن .لازم به ذکر است ما به علت تاثیر همین حادثه از صعود منصرف و پس از اتلاف حدودا 11ساعت وقت و هزینه به کرج برگشتیم .لطفا اگه میشود از مشخصات شخص متوفی مارا مطلع سازید .